Vyšlo to relativně dobře.
Nejdřív tři vlaky: Praha – Berlín, Berlín – Hamburk, Hamburk – Kiel, pak trajekt Kiel – Gőteborg, pak zase vlaky: Gőteborg – Oslo, Oslo – Tronheim, Tronheim – Bodø (resp. Tverlandet)
Celkem 2570 km vlakem a ~440 km lodí za 2 dny a 2 hodiny.
Ve středu 31. 7.
jsme ještě za tmy vstali, douklidili poslední věci, podívali se
na východ slunce nad Prahou, vzbudili děti, pobrali dva batohy a
kočár a vyrazili na nádraží. V prvním vlaku, do Berlína, jsme
měli místa v kupé, chvíli jsme ho dokonce měli pro sebe, takže
nevadilo, že Vojta skákal po sedačkách. Občas jsme se šli
projít po vlaku.
Berlín-Hamburk a Hamburk-Kiel byly kratší
spoje, děti část cesty prospaly. Na trajekt jsme se naštěstí
mohli nalodit dřív, takže jsme se ubytovali, nechali Vojtu dospat
a užili si pohodový večer na palubě. Z Německa jsme odplouvali
za krásného večerního světla.
Ráno jsme si na palubě užili pohodovou snídani se švédskou kávou, českými záviny a impozantním příjezdem do Gőteborgu. Všude nákladní lodě, jeřáby, nákladní kontejnery, jachty… potom pěkné staré cihlové budovy.
Po výstupu z trajektu jsme se tramvají přesunuli k nádraží a protože jsme měli asi 2 hodiny času, šli jsme do krásného parku, který je přímo před nádražím. Na loučce vedle nás tábořila skupinka Skautů, hráli na kytaru a jedli lívance nebo co to bylo. Pak taky zachránili Aničku – zahnali kachnu, která se jí snažila ukrást toust.
Pak už jsme vyrazili do Osla. Vlak byl dost plný, ale naštěstí s pomocí Aniččina spánku, nálepkové knížky, kreslení do mapy a podobných zábav jsme to zvládli. Přestup byl dost napínavý, měli jsme zpoždění a vlak do Trondheimu nečekal. Naštěstí nám ochotná spolucestující nabídla, že nám najde číslo nástupiště, díky čemuž jsme zvládli přípoj na poslední chvíli doběhnout.
V norských vlacích rozdávají dětem pastelky a mají tam oddělené herničky s knížkami, dřevěnými vláčky a prolejzačkami. To opravdu hodně pomohlo. Ve vlaku do Trondheimu bylo dětí docela dost, takže tam večer všechny svorně blbly.
Navíc pak z bufetu zahlásili, že nabízejí hotdogy s 50 % slevou, takže jsme si i koupili večeři.
V jedenáct jsme v Trondheimu se spící Aničkou a velmi bdělým Vojtou přestoupili do nočního, posledního vlaku. Byla tam obrovská dvoupatrová herna s tunelem, knížkami a hlavně mnoha dřevěnými kolejemi a vláčky, takže Vojta byl nadmíru spokojený. Teprv asi v jednu se nám ho podařilo přesvědčit, ať jde spát.
Část Tronheim-Bodø je nádherná, ty výhledy z okna stojí za to i ve čtyři ráno, když člověk už neví, jak by se ke spánku poskládal (pohrdli jsme drahými lehátky – nicméně děti na dvojsedačkách spinkaly krásně). Pak už jsme přejeli Polární kruh a blížili se do cílové stanice.
Bohužel Matějův zaměstnavatel se na nás vykašlal se zařízením slibovaného auta, takže nám nezbylo nic jiného, než poprosit o odvoz Håkona. Musel si kvůli nám půjčit od sousedky nejenom autosedačky, ale i auto (jeho je malé).
Vystoupili jsme v Tverlandet, nakoupili jsme a za hodinu už se ubytovávali v Ljønes.
Vyšlo nás to odhadem o 10-15 000 levněji, než kdybychom cestovali letadlem (děti do 6 let jedou vlakem zadarmo). Uhlíková stopa bude pravděpodobně 2-3x nižší (oproti letadlu).
No comments:
Post a Comment